Studiereis Barcelona (24 t/m 27 augustus)
Samen met een medestudent ben ik in de zomer van 2010 naar Barcelona geweest. Allebei wilde we graag gaan voor het verkort traject, dus hadden in de zomer besloten om alvast een studiereis voor het 2de jaar te plannen. Hiervoor hebben we toen gekozen voor de prachtige stad : Barcelona.
Dag 1: Dinsdag 24 augustus 2010
Op dag 1 dat we aankwamen in Barcelona zijn we als eerst naar Park Guell geweest. Dit is een stadspark in het Barcelona in het stadsdeel Gràcia, en heeft tegenwoordig, volgens de gemeentelijke aanduiding in het park zelf, een oppervlakte van 15 ha. In het verleden was het park wellicht groter, verschillende bronnen noemen namelijk een grootte van 17,2 ha. Het is een tuindorp op een braakliggend stuk land in het noordoosten van Barcelona.
Hoe zit het bedrijf precies in elkaar?
Om het park te bezoeken hoeven de bezoekers geen entree te betalen, iedereen die wil kan het park bezoeken. Het park is erg groot en er zijn ook verschillende horeca gelegenheden om wat eten en drinken te kopen. Ook is er winkeltje waarin er souvenirs te koop zijn van het grootte park. Er zijn in die winkel veel producten te kopen die iets te maken hebben met mozaiek, omdat hier het park om bekend staat. Het is één van de parken die je in Barcelona moet gezien hebben!
Wat doet het bedrijf goed?
Omdat het park geen entree prijs vraagt, is het toegankelijk voor iedereen. Daarom is het goed dat ze in het park zelf de toeristen die er komen toch de gelegenheid geven om eten/drinken/souviniers te kopen. Zodat er toch inkomsten zijn voor het park zelf om dit netjes en goed bij te houden.
Wat doet de organisatie minder goed?
Het is een groot park, en dus een grote oppervlakte waar ze eventueel ook verschillende evenementen. zouden kunnen laten plaats vinden. Want volgens de verschillend werknemers vond dit er niet plaats.
Waar zie je verbeterpunten?
Dat ze hier verschillende evenementen kunnen laten plaats vinden in het park. Omdat het een mooie en grote oppervlakte is. En hiervoor zou het park eventueel wel een entree prijs voor kunnen vragen. Om zo vaker verschillende leuke evenementen te laten plaats vinden zoals een flamigo-dans wedstrijd, want dat is echt iets typisch Spaans.
Wat zijn je belangrijkste leerpunten van de fieldtrip?
Als student van het vrijetijdsmanegment kijk je toch met een andere blik op het park. Hierbij denk ik gelijk aan hoe er eventueel meer geld voor park verdient zou kunnen worden en meer naamsbekendheid.
Hoe heeft deze fieldtrip bijgedragen aan je werkveldoriëntatie?
Hierbij geld eigenlijk hetzelfde als in de voorgaande vraag. Dat je merkt dat als studenten van het vrijetijdsmangament toch snel een andere blik heb op dit soort openbare plekken. Want toen ik met mijn mede student het park binnen kwamen zeiden we direct tegen elkaar, dat dit wel een prachtige plek zou zijn om evenementen te laten plaats vinden.
Dag 2 : Woensdag 25 augustus 2010
De 2de dag begonnen we met de bus tour door Barcelona, dit had niet echt iets te maken met onze studiereis. Maar we wilde toch zoveel mogelijk zien van de stad zelf. Met de tour kom je langs alle grote bezienswaardigheden die er in Barcelona zijn. Uiteindelijk zijn we geëindigd bij de Sagrada Familia, omdat dit ons 2de onderdeel was van onze studiereis.
Sagrada Familia:
De kerk die nooit af is, tenminste voorlopig nog steeds niet. De kerk zal in 2026 af moeten zijn. De kerk is ontworpen door de bekende Spaanse ontwerper Gaudi. Deze ontwerper heeft ook vele verschillende projecten ontworpen in Barcelona. Sagrada Famlilia staat voor de Heilige Familie.
Hoe zit het bedrijf precies in elkaar?
De Sagrada Familia is een vooral voor de toeristen een bekende bezienswaardigheid. Ze geven in de kerk rondleidingen aan de toeristen. Zodat iedereen alle mooie plekken van de kerk kunnen bezichtigen.
Wat doet het bedrijf goed?
Ondanks dat de kerk nog steeds volop in de bouw is, geven ze toch aan toeristen rondleidingen. Zodat het voor iedereen toegankelijk is. Iedereen die de kerk bezichtigd moet entree betalen. Dit doen ze om zo de kosten voor de bouw te kunnen betalen.
Wat doet de organisatie minder goed?
De wachttijd om de kerk te kunnen bezichtigen zijn heel erg lang. Zelf hebben wij 2 uur in de rij gestaan om een kaartje te kunnen kopen om vervolgens een rondleiding te krijgen. Hierdoor lopen veel toeristen ook weg, en hierdoor dus ook geld mis.
Waar zie je verbeterpunten?
Een verbeterpunt is dat ze meer openingstijden zouden moeten komen, en meer personeel die de rondleidingen geven. Om zo een vlotte doorloop van de wachtrij te bevorderen. Ze zouden ook ’s avonds rondleidingen kunnen geven, want de kerk is dan prachtig verlicht.
Wat zijn je belangrijkste leerpunten van de fieldtrip?
Dat te lang wachten een negatieve invloed kan hebben op de bezoekersaantallen die de kerk willen bezoeken.
Hoe heeft deze fieldtrip bijgedragen aan je werkveldoriëntatie?
Dat ze er meer rekening mee moeten houden, dat het een negatieve invloed kan hebben op bezoekers. Als er te lange wachtrijen staan voor een bepaald evenement. In dit geval dus het bezoeken van de Sagrada Familia.
Dag 3: Donderdag 26 augustus 2010
Op de de 3de dag van onze studiereis zijn we naar de bekende en drukke straat de La Rambla. Waar veel toeristen ook naar toe gaan, want dit is ook een plek waar je geweest moet zijn in Barcelona. Vervolgens zijn we naar het bekende huis van Gaudi geweest.
Antoni Gaudi:
Hij ontwierp rond 1900 een aantal markante gebouwen en andere objecten in Barcelona en daarbuiten. Wij zijn naar één van die bekende huizen geweest, die hij ontworpen heeft.
Hoe zit het bedrijf precies in elkaar?
In dit huis werden ook rondleidingen gegeven. daarom zijn wij ook naar dit huis gegaan zodat we een kijkje binnen in het huis konden nemen. Hier laten ze zien hoe Gaudi te werk is gegaan. En vertellen ze wat over de ontwerper Gaudi zelf.
Wat doet het bedrijf goed?
Omdat Gaudi zo bekend is in Barcelona is het erg slim geweest om dit ook vertoonbaar te maken voor de toeristen die vanuit heel de wereld komen. Ook hiervoor word een entree prijs gevraagd.
Wat doet de organisatie minder goed?
Ook was hierbij de wachttijd een min punt. Hiervoor hebben we 1,5 uur in de rij moeten staan om naar binnen te kunnen in het huis.
Waar zie je verbeterpunten?
Ze zouden hierbij ook meer openingstijden voor het huis te bezoeken. Want het huis ging al om 6 uur dicht, dus iedereen die er naar toe wilde gaan, ging dan ook `s middags hierheen. Ze zouden het ook in de avonden open kunnen doen omdat er binnen in huizen genoeg verlichting was. Zodat je in avonden ook het huis nog kon bezichtigen.
Wat zijn je belangrijkste leerpunten van de fieldtrip?
Dat te lang wachten een negatieve invloed kan hebben op de bezoekersaantallen die het huis van Gaudi willen bezoeken.
Hoe heeft deze fieldtrip bijgedragen aan je werkveldoriëntatie?
Dat ze er meer rekening mee moeten houden, dat het een negatieve invloed kan hebben op bezoekers. Als er te lange wachtrijen staan voor een bepaald evenement. In dit geval dus het bezoeken van het huis van Gaudi, en hierdoor dus ook inkomsten mislopen.
Dag 4: Vrijdag 27 augustus 2010
Dit was onze laatste dag van onze studiereis. We zijn begonnen met de kabel die over het gedeelte Montjuic heen ging. Hierbij hadden we een prachtig uitzicht over Barcelona en de zee. In de avond zijn we terug naar Montjuic gegaan omdat er die avond de bekende Montjuic fontein-show plaats vond.
Vanuit Nederland hadden we contact gezocht met iemand van de organisatie van de fonteinen. Dit heeft er voor gezorgd dat we veel te weten zijn gekomen over de organisatie etc. En omdat ik voor de richting evenement en heb gekozen, sloot dit er goed bij aan.
Montjuic fontein:
De fonteinen van montjuic, zijn gevestigd bij het bekenden kasteel op de berg van de Montjuic. In bepaalde periode vinden er `s avonds licht en muziekshows plaats. Deze fonteinen trekken elke avond wel z’n 1000 bezoekers.
Hoe zit het bedrijf precies in elkaar?
Oorspronkelijk horen de fonteinen bij het Kasteel wat op de Montjuic berg staat. Hiernaast hebben ze licht en muziek aan de fonteinen toegevoegd om zo er iets speciaals van te maken. Waardoor het een echt evenement is in Barcelona, wat je moet gezien hebben. Er is hierbij veel gebruik gemaakt van technologie, om zo de fonteinen op de muziek als het waren te laten ‘dansen’.
Wat doet het bedrijf goed?
Ze trekken elke avond veel bezoekers die de fonteinen show komen bezichtigen. Dus met de reclame maken voor de fonteinen doen het goed.
Wat doet de organisatie minder goed?
Tijdens de shows kon je bijna nergens eten /drinken kopen. En toiletvoorzieningen waren ook niet.
Waar zie je verbeterpunten?
Tijdens de shows die plaats vinden op Donderdag/Vrijdag/Zaterdag en Zondag. Om op deze dagen er voor te zorgen dat er toiletvoorzieningen aanwezig zijn bij de fontein. Zodat de bezoekers niet gedwongen terug moeten naar hun huis/hotel. Zodat de bezoekers langer kunnen blijven en genieten van de show.
Wat zijn je belangrijkste leerpunten van de fieldtrip?
Dat er altijd bij elk evenement wel verbeterpunten zijn. Want deze shows loopt al jaren lang, en trek elke dag dat de show is nog erg veel bezoekers tijden in de toeristische periode. Maar toch zijn er altijd wel punten waar een organisatie meer over zou kunnen nadenken.
Hoe heeft deze fieldtrip bijgedragen aan je werkveldoriëntatie?
Dat je ziet dat er bij elk bestaand evenement altijd wel verschillende verbeterpunten zijn, ook bestaat een evenement al heel erg lang. Er zijn altijd wel punten waarop een organisatie kan verbeteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten